Persoanele care vor dori să vândă sau să cumpere o locuinţă sau un teren ar putea fi obligate mai întâi să obţină un certificat de atestare fiscală de la ANAF. Este un document nou, diferit de cel emis de Direcţia Locală de Taxe şi Impozite prin care Fiscul vrea să permită vânzarea de imobile numai după plata datoriilor la bugetul de stat.
Dacă vânzătorii imobilelor au datorii la bugetul de stat, atunci pe certificatul de atestare fiscală ar urma să apară un cont, indicat de Fisc, în care trebuie plătite sumele restante. Notarii vor fi obligaţi să verifice mai întâi dacă datoriile au fost achitate şi abia apoi vor putea autentifica actul de înstrăinare a proprietăţilor.
În cazul cumpărătorilor care au datorii la stat, notarul va fi obligat să trimită Fiscului o copie după actul de proprietate autentificat. În situaţia în care cumpărătorul nu achită, în 15 zile, sumele restante, inspectorii ANAF pot impune măsuri asigurătorii sau sechestru.
Juriştii sunt de părere că Fiscul vrea să implice notarii în recuperarea datoriilor la bugetul de stat.
Consultanţii fiscali consideră că autorităţile vor să reducă gaura de la bugetul de stat, care a depăşit 70 de miliarde de lei, numai în primele şapte luni.
Reprezentanţii dezvoltatorilor imobiliari sunt însă de părere că noile reguli ar face şi mai dificile tranzacţiile.
Propunerea legislativă de modificare a Codului de Procedură Fiscală e în dezbatere publică.
sursa: TVR
01.09.2024