Acest website folosește cookies, continuarea navigării implică acceptarea lor. Află mai mult.
Accept
Speranta TVSperanta TVSperanta TV
  • PROGRAM TV
  • LIVE
  • ARHIVĂ
  • DONEAZĂ
Reading: Codul deontologic
Share
Font ResizerAa
Speranta TVSperanta TV
Font ResizerAa
  • PROGRAM TV
  • LIVE
  • ARHIVĂ
  • DONEAZĂ
Caută
  • PROGRAM TV
  • LIVE
  • ARHIVĂ
  • DONEAZĂ
Follow US
  • Advertise
Editorial

Codul deontologic

Last updated: 26 februarie 2025 1:34 pm
Published: 1 martie 2024
Editorial
569 Views
10 Min Read
SHARE

Codul deontologic

1. Noţiunea interes public va fi înţeleasă pornind de la următoarele premise:
1.1 Orice chestiune care afectează viaţa comunităţii, este de interes public. Aceasta nu se rezumă numai la aspectele politice, ci include orice altă împrejurare care prezintă interese pentru comunitate.
1.2 Interesul public nu priveşte doar ceea ce autorităţile consideră că este de interes public.
1.3 Modul în care funcţionează şi acţionează guvernul, autorităţile ori instituţiile publice, precum şi orice altă entitate care utilizează bani publici sau care afectează interesul comunităţii este de interes public major.
1.4 Atunci când nu există un interes public evident, libertatea de exprimare nu poate fi limitată decât de interesul protejării unui alt drept fundamental.
1.5 Orice informaţii privind încălcarea drepturilor omului – aşa cum sunt acestea definite în documentele internaţionale ratificate de România – sunt de interes public major.

2. Jurnalistul și mass-media
2.1 Jurnalistul este persoana care se ocupă de colectarea, fotografierea, înregistrarea, redactarea, editarea sau publicarea de informaţii referitoare la evenimente locale, naţionale, internaţionale de interes public, cu scopul diseminării publice, câştigându-şi traiul în proporţie semnificativă din această activitate.
2.2 Jurnalistul îşi va exercita profesia în scopul servirii interesului public, conform propriei sale conştiinţe şi în acord cu principiile prevăzute de normele profesionale şi prezentul Cod Deontologic.
2.3 În accepţiunea acestui cod, mass-media reprezintă totalitatea mijloacelor de informare în masă indiferent de platforma tehnologică, înfiinţate şi administrate în acest scop.

3. Integritate
3.1 Jurnalistul este dator să semnaleze neglijenţa, injustiţia si abuzul de orice fel.
3.2 Jurnalistul are dreptul de a fi informat, la angajare, asupra politicii editoriale a instituţiei mass media.
3.3 Jurnalistul are dreptul de a se opune cenzurii de orice fel.
3.4 Jurnalistul are dreptul la clauza de conştiinţă. El are libertatea de a refuza orice demers jurnalistic împotriva principiilor eticii jurnalistice sau a propriilor convingeri. Această libertate derivă din obligaţia jurnalistului de a informa publicul cu bună-credinţă.
3.5 Implicarea jurnalistului în orice negocieri privind vânzarea de spaţiu publicitar sau atragerea de sponsorizări este interzisă.

4. Conflicte de interese
4.1 Jurnalistul va evita să se afle într-o situaţie de conflict de interese. Instituţiile mass media vor asigura jurnalistului un mediu de lucru în care se practică o separare totală a activităţilor jurnalistice de cele economice.
4.2 Pentru a evita conflictele de interese, se recomandă ca jurnalistul să nu fie membru al vreunui partid politic.
4.3 Jurnalistului îi este interzis să fie informator sau ofiţer acoperit al unui serviciu secret.
4.4 Jurnalistul trebuie să depună anual o declaraţie de interese la conducerea instituţiilor mass-media la care este angajat sau cu care colaborează. Se recomandăca mass-media să facă publice online respectivele declaraţii. Jurnalistul poate decide unilateral să îşi facă publică declaraţia de interese pe site-ul unei organizaţii profesionale.

5. Cadouri, sponsorizări și alte beneficii
5.1 Folosirea statutului de jurnalist şi a informaţiilor obţinute în exercitarea meseriei pentru a obţine beneficii personale sau în favoarea unor terţe părţi este inacceptabilă şi constituie o gravă încălcare a normelor deontologice.
5.2 Jurnalistul nu va accepta cadouri în bani, în natură sau orice alte avantaje care îi sunt oferite pentru influenţarea actului jurnalistic. Se permite acceptarea de materiale promoţionale sau a altor obiecte cu valoare simbolica. Dacă un jurnalist participă la deplasări în interes de serviciu la care a fost invitat, va face publică modalitatea de finanţare a deplasării.
5.3 În exercitarea profesiei şi în relaţiile pe care le întreţine cu autorităţile publice sau cu diverse persoane juridice de drept privat (societăţi comerciale, fundaţii, asociaţii, partide, etc), jurnalistului îi sunt interzise înţelegeri care ar putea afecta imparţialitatea sau independenţa sa.

GAS ONE

6. Corectitudine
6.1 Jurnalistul care distorsionează intenţionat informaţia, care face acuzaţii nefondate, plagiază, foloseşte fără drept fotografii sau înregistrări audio-video sau defăimează săvârşeşte abateri profesionale de maximă gravitate.
6.2 Jurnalistul va atribui citatele cu acurateţe. Citatele trebuie să fie exacte, iar în cazul citării parţiale, jurnalistul are obligaţia de a nu denatura mesajul persoanei citate.
6.3 În spiritul corectei informări a publicului, în cazul autorilor de produse jurnalistice care nu deţin statutul de jurnalişti profesionişti, se impune precizarea statutului acestora.
6.4 Este obligatorie separarea clară a produselor jurnalistice de cele realizate în scop publicitar. Materialele în scop publicitar vor fi marcate distinct şi vor fi prezentate astfel încât să nu poată fi confundate cu cele jurnalistice.

7. Verificarea informațiilor
7.1 Jurnalistul va face demersuri rezonabile pentru a verifica informaţiile înainte de a le publica. Informaţiile false sau cele despre care jurnalistul are motive temeinice să creadă că sunt false nu vor fi publicate.

8. Rectificarea erorilor
8.1 Jurnalistul are datoria de a corecta cu promptitudine orice eroare semnificativă apărută în materialele publicate.
8.2 Dreptul la replică se acordă atunci când cererea este apreciată ca fiind îndreptăţită şi rezonabilă. Dreptul la replică se publică în condiţii similare cu materialul jurnalistic vizat, în cel mai scurt timp posibil. Dreptul la replică poate fi solicitat în termen de 30 de zile calendaristice de la apariţia produsului jurnalistic.

9. Separarea faptelor de opinii
9.1 În relatarea faptelor şi a opiniilor, jurnalistul va acţiona cu bună-credinţă.
9.2 Jurnalistul nu are dreptul să prezinte opinii drept fapte. Jurnalistul va face demersuri rezonabile pentru a separa faptele de opinii.
9.3 Jurnalistul trebuie să exprime opinii pe o bază factuală.

10. Viața privată
10.1 Jurnalistul este dator să respecte dreptul la viaţa privată şi demnitatea persoanelor (inclusiv aspectele care ţin de familie, domiciliu şi corespondenţă).
10.2 Amestecul în viaţa privată este permis numai atunci când interesul public prevalează în faţa protecţiei imaginii persoanei. În astfel de cazuri, îi este permis jurnalistului să prezinte public fapte şi informaţii care privesc viaţa privată.

11. Protecția victimelor
11.1 Identitatea victimelor accidentelor, calamităţilor, infracţiunilor, cu precădere cele ale agresiunilor sexuale, nu trebuie să fie dezvăluită, cu excepţia situaţiei în care există acordul acestora sau al familiei (când persoana nu este în măsură să-şi dea acordul) sau când prevalează interesul public. De acelaşi regim de protecţie a identităţii beneficiază şi persoanele defavorizate (bolnavi, persoane cu dizabilităţi, refugiaţi, etc.).

12. Protecția minorului
12.1 Jurnalistul va proteja identitatea minorilor implicaţi în evenimente cu conotaţie negativă (accidente, infracţiuni, dispute familiale, sinucideri, etc), inclusiv ca martori. În acest sens, înregistrările video şi fotografiile vor fi modificate pentru protejarea identităţii minorilor.
12.2 Fac excepţie situaţiile în care interesul public cere ca minorii să fie identificaţi. De asemenea, fac excepţie cazurile în care jurnalistul acţionează, cu acordul părinţilor sau tutorilor, în interesul superior al minorului.

13. Detalierea elementelor morbide
13.1 Jurnalistul va evita descrierea detaliate de tehnici şi metode infracţionale, tehnici suicidale, vicii şi nu va utiliza imagini violente şi alte elemente morbide. De asemenea, jurnalistul va evita să provoace, să promoveze şi să dezvolte subiecte de presă pe marginea unor evenimente morbide. Infracţiunile, crimele, terorismul, precum şi alte activităţi crude şi inumane nu trebuie încurajate sau prezentate într-un mod pozitiv.

14. Discriminarea
14.1. Jurnalistul este dator să nu discrimineze şi să nu instige la ură şi violenţă. Se vor menţiona rasa, naţionalitatea sau apartenenţa la o anumită comunitate (religioasă, etnică, lingvistică, sexuală, etc) numai în cazurile în care informaţia este relevantă în cadrul subiectului tratat.

15. Prezumția de nevinovăție
15.1 Jurnalistul este dator să respecte prezumţia de nevinovătie, astfel încât nici un individ nu va fi prezentat drept făptuitor până când o instanţă juridică nu se va fi pronunţat, printr-o decizie definitivă şi irevocabilă.
15.2 Nu se vor aduce acuzaţii fără să se ofere posibilitatea celui învinuit să îşi exprime punctul de vedere. În cazul unor păreri divergente, jurnalistul va da publicităţii punctele de vedere ale tuturor părţilor implicate.

16. Protecția surselor
16.1 Jurnalistul are obligaţia de a păstra confidenţialitatea surselor în cazul în care acestea solicită acest lucru, dar şi în cazul în care dezvăluirea identităţii surselor le poate pune în pericol viaţa, integritatea fizică şi psihică sau locul de muncă.
16.2 Protecţia secretului profesional şi a confidenţialităţii surselor este în egală măsură un drept şi o obligaţie al jurnalistului.

17. Tehnici speciale de colectare a informațiilor
17.1 Ca regulă generală, jurnalistul va obţine informaţii în mod deschis şi transparent. Folosirea tehnicilor speciale de investigaţie jurnalistică este justificată atunci când există un interes public şi când informaţiile nu pot fi obţinute prin alte mijloace.
17.2. Utilizarea tehnicilor speciale de investigaţie trebuie să fie menţionată explicit în momentul publicării informaţiilor.

DONEAZĂ

Share This Article
Facebook Pinterest Whatsapp Whatsapp LinkedIn Copy Link Print
Niciun comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Urmărește-ne pe:

Adăugate recent

Speranta TV | Încă 37 de cetățeni români din zona de conflict armat din Orientul Apropiat au fost repatriați
Încă 37 de cetățeni români din zona de conflict armat din Orientul Apropiat au fost repatriați
Știri
21 iunie 2025
Speranta TV | Compromis pentru majorarea Taxei pe Valoare Adăugată: Două cote de TVA, de 9 și 19%, și creșterea în două etape
Compromis pentru majorarea Taxei pe Valoare Adăugată: Două cote de TVA, de 9 și 19%, și creșterea în două etape
Știri
21 iunie 2025
Speranta TV | Desemnarea lui Ilie Bolojan pentru funcţia de premier, în presa internaţională
Desemnarea lui Ilie Bolojan pentru funcţia de premier, în presa internaţională
Știri
21 iunie 2025
Speranta TV | DEVOȚIONAL: PUTEREA SINCERITĂȚII
DEVOȚIONAL: PUTEREA SINCERITĂȚII
Devoțional
21 iunie 2025

Date de contact:

Adresa: Str. Erou Iancu Nicolae nr. 38 – 38A Com. Voluntari, jud. Ilfov

Telefon: 021 269 03 41

Fax: 021 269 04 86

E-mail: contact@sperantatv.ro

Advertise

  • Advertise with us
  • Newsletters
  • Deal

Articole asemănătoare

Speranta TV | DEVOȚIONAL: CEILALȚI ÎȘI FAC PARTEA. TU?
Editorial

DEVOȚIONAL: CEILALȚI ÎȘI FAC PARTEA. TU?

8 iunie 2024

DEVOȚIONAL: RENUNȚAȚI!

8 iunie 2023
Speranta TV | DEVOȚIONAL: O NOUĂ ȘANSĂ
Editorial

DEVOȚIONAL: O NOUĂ ȘANSĂ

1 mai 2024

DEVOȚIONAL: O ATMOSFERĂ FERICITĂ ÎN CĂMIN PROMOVEAZĂ SĂNĂTATEA

8 aprilie 2023

Termeni și condiții

Toate informațiile și materialele folosite în acest site sunt rezervate în exclusivitate SPERANȚA TV.

Folosirea oricărui text, imagine, material, fișier sau obiect de construcție din acest site în alte scopuri decât cele necomerciale și cele specificate în site fără acordul scris al SPERANȚA TV este interzisă fiind protejate de legea dreptului de autor.

Cod deontologic

Trustul Media SPERANȚA

Director general:
Costel Gogoneață

Director de Programe și Redactor Șef:
Cristina Ișvan
Manager Resurse Umane și Dep. administrativ:
Ana-Maria Sandu
Branduri: Speranța TV
Radio Vocea Speranței
Academia Speranța
Hope Discovery
HopePlay

Date de contact

Adresa: Str. Erou Iancu Nicolae nr. 38 – 38A
Voluntari, jud. Ilfov, cod postal 077190

Telefon: 021 269 03 41

E-mail: contact@sperantatv.ro

CONSILIUL NATIONAL AL AUDIOVIZUALULUI – CNA Adresa: Bd. Libertatii nr.14, sector 5, cod 050706, Bucuresti, Romania – www.cna.ro

ASOCIAȚIA CENTRUL MEDIA ADVENTIST

Reprezentant legal: Costel Gogoneață

Acționari:

Uniunea Adventistă,
Conferința Banat,
Conferința Moldova,
Conferința Muntenia,
Conferința Oltenia,
Conferința Transilvania de Nord,
Conferința Transilvania de Sud

 

Follow US
Copyright © 2024 Speranta TV
Gestionează consimțământul

Pentru a oferi cele mai bune experiențe, folosim tehnologii precum cookie-urile pentru a stoca și/sau accesa informații despre dispozitiv. Consimțământul pentru aceste tehnologii ne va permite să procesăm date cum ar fi comportamentul de navigare sau ID-uri unice pe acest site. Neconsimțirea sau retragerea consimțământului poate afecta negativ anumite caracteristici și funcții.

Functional Mereu activ
Stocarea sau accesul tehnic este strict necesar pentru scopul legitim de a permite utilizarea unui serviciu specific solicitat în mod explicit de către abonat sau utilizator, sau în scopul unic de a efectua transmiterea unei comunicări printr-o rețea de comunicații electronice.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistici
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. Stocarea sau accesul tehnic care este folosit exclusiv în scopuri statistice anonime. Fără o citație, conformare voluntară din partea Furnizorului de Servicii Internet, sau înregistrări suplimentare de la o terță parte, informațiile stocate sau recuperate doar în acest scop nu pot fi folosite în mod obișnuit pentru a vă identifica.
Marketing
Stocarea sau accesul tehnic este necesar pentru crearea de profiluri de utilizator pentru a trimite publicitate, sau pentru a urmări utilizatorul pe un site web sau pe mai multe site-uri web în scopuri de marketing similare.
Administrează opțiunile Administrează serviciile Administrează vânzătorii {vendor_count} Citește mai multe despre aceste scopuri
Preferințe
{title} {title} {title}
Bine ai venit

Logează-te

Username or Email Address
Password

Lost your password?