Două treimi dintre adolescenţi primesc bani de buzunar de la părinţii lor, dar 37% dintre ei consideră că aceştia nu le cumpără tot ce îşi doresc, deşi veniturile părinţilor sunt suficient de mari încât să le asigure tot ceea ce trebuie în casă, relevă un studiu sociologic al Băncii Comerciale Române (BCR) realizat în colaborare cu compania Cult Market Research, în contextul începerii şcolii.
Potrivit sursei citate, 66% dintre părinţii care au copii cu vârste cuprinse între 12 şi 14 ani le oferă acestora cel mai adesea un buget lunar mai mic de 300 de lei, iar 34% dintre părinţii care au copii cu vârste cuprinse între 15 şi 17 ani le oferă acestora un buget lunar cuprins între 301 şi 600 lei.
Studiul menţionează că actuala generaţie de părinţi de adolescenţi este mai deschisă la discuţii despre bani şi aspecte financiare decât părinţii lor. De asemenea, veniturile influenţează tonul discuţiilor financiare în familie, iar în gospodăriile cu venituri mai reduse se discută mai frecvent despre economisire.
Concluziile studiului mai arată că părinţii de astăzi sunt mai deschişi să poarte conversaţii despre bani şi aspecte financiare decât au fost părinţii lor. 46% dintre aceştia consideră că prima discuţie despre bani cu copiii ar trebui să aibă loc între 7 şi 10 ani, iar 24% sugerează că aceasta ar trebui să aibă loc între 11 şi 14 ani. 22% dintre actualii părinţi de adolescenţi spun că ei nu au discutat niciodată cu părinţii lor despre bani, iar aproximativ 30% au discutat cu părinţii lor despre bani după vârsta de 15 ani.
Principalele cheltuieli ale adolescenţilor constă în „ieşiri în oraş” (51%), îmbrăcăminte şi încălţăminte (47%), manuale sau caiete sau alte aspecte necesare pentru şcoală (22%).
„Conversaţia despre bani în familie este prima contribuţie pe care fiecare putem s-o avem la ridicarea nivelului de educaţie financiară din România. Anul acesta ne-am propus să încurajăm părinţii să deschidă un dialog sincer cu copiii lor despre bani, esenţial pentru a realiza o bază financiară solidă în familie. Deşi părinţii, în majoritatea lor, recunosc importanţa acestui subiect, există încă destul de mulţi care ezită să discute aspectele financiare, temându-se să nu-şi îngrijoreze copiii. Programele noastre, precum Şcoala de Bani şi LifeLab, nu doar promovează educaţia financiară, ci oferă şi soluţii practice, uşor de aplicat. Dacă adulţii îşi vor dedica timp să înveţe, putem construi împreună o Românie inteligentă financiar. Iar adolescenţii de azi ne vor surprinde în viitor cu decizii financiare responsabile”, a afirmat Nicoleta Deliu-Paşol, director Comunicare BCR.
Cercetarea Cult Research, realizată în august 2024, a utilizat metoda CAWI şi a fost efectuată pe un eşantion de 404 părinţi cu copii cu vârste între 12 şi 17 ani.
sursa: TVR
11.09.2024