Din cele 10,8 milioane de mașini, câte erau înmatriculate la finalul anului trecut în țara noastră, mai mult de jumătate sunt mai vechi de 10 ani și tot atâtea au motoare diesel care poluează foarte mult.
Potrivit datelor oficiale, parcul auto al României a crescut cu peste 4.3% în 2024, față de anul precedent. Grav este că cele mai multe dintre mașini sunt mai vechi de 10 ani.
Din cele aproape 10.8 milioane de autovehicule înmatriculate în România, peste 3 milioane au o vechime de peste 20 de ani, aproape 2,5 milioane au o vechime între 16 și 20 de ani, iar aproape 1,3 milioane de mașini au o vechime între 11 și 15 ani.
La categoria vehiculelor cu o vechime între 6 și 10 ani intră peste 950.000 de mașini. Mai mult de 400.000 de autovehicule înmatriculate au o vechime între 3 și 5 ani. Sunt și peste 290.000 de mașini cu o vechime cuprinsă între 0 și 2 ani. Specialiștii din domeniul auto au o explicație pentru această situație.
Adrian Sandu, secretar general, Asociația Constructorilor de Automobile din România: Trebuie să spunem foarte clar că vechimea parcului auto din România se situează undeva la 16,7 ani, ceea ce este printre primele țări ca vechime. De la abolirea timbrului de mediu din 2016 și până în prezent, s-au importat în România peste 1.5 milioane de vehicule second hand, majoritatea fiind vechi și foarte vechi. La un vehicul scos prin Rabla, intră trei vechi în România.
De curând, directorul Dacia România a declarat că a propus ca achiziția și deținerea de mașini vechi, poluante, să fie taxată. Ideea este respinsă de ministrul Mediului.
Mircea Fechet, ministrul Mediului: Nu am avut nicio discuție legată de taxe, nici cu Dacia, nici cu altcineva. De altfel, la Ministerul Mediului nici nu am discutat și nici nu îmi propun să discutăm vreodată despre taxe.
sursa: TVR
30.01.2025