Comercianții au scumpit mai multe produse după ce Guvernul le-a impus un adaos comercial de cel mult 20% la alimentele de bază. E concluzia unei analize a Consiliului Concurenței, pe baza datelor obținute de la retaileri.
Reprezentații magazinelor spun că au fost nevoiți de crească unele prețuri pentru a recupera din pierderi, în condițiile în care Executivul a prelungit de două ori măsura de limitare a câștigurilor.
Guvernul a impus comercianților și procesatorilor un adaos comercial de cel mult 20%, la unele alimente de bază, în august anul trecut. Inițial, măsură a fost introdusă pentru un trimestru, dar a fost prelungită de două ori.
Acum, pe lista sunt 17 alimente pentru care câștigurile sunt limitate, până la sfârșitul lunii martie.
Între timp, au apărut scumpiri la celelalte sortimente ale căror adaosuri comerciale nu au fost plafonate, potrivit unei analize a Consiliului Concurenței.
Creșteri de prețuri inclusiv la unele mărfuri nealimentare apar și în datele Instititului National de Statistică.
În ultima perioadă cel mai mult s-au scumpit detergenții, cu o creștere anuală a prețurilor de peste 23%. Am plătit mai mult cu peste 14% și pentru bere, pește proaspăt, articole de igiena și produse cosmetice, arată cele mai recente statistici oficiale.
Economiștii spun că sunt alte soluții pentru a obține prețuri mai mici decât plafonarea adaosurilor comerciale.
Adrian Codîrlașu, vicepreşedinte CFA România: Asemenea politici protecţioniste sunt plătite de consumatori prin preţuri mai mari. Doar o creştere a ofertei, a competiţiei duce la scăderea preţurilor.
Cei mai afectați rămân clienții.
Guvernanții nu au decis încă dacă vor prelungi limitarea adaosurilor comerciale la alimentele de bază și după 1 aprilie sau vor lua alte măsuri.
sursa: TVR
14.02.2024