Nivelurile de poluare cu PM2,5, în Bucureşti, au depăşit frecvent limitele legale la mai multe staţii, în special în timpul sezonului rece, când valorile au crescut cu până la 200%, în cursul anului 2024, arată un raport de specialitate, publicat miercuri de Asociaţia Ecopolis.
În acelaşi timp, poluarea cu PM2,5 şi PM10 depăşeşte pragurile impuse de Legea 104/2011 şi de Directiva europeană aferentă, ceea ce va atrage o nouă procedură de infringement pentru România, în viziunea reprezentanţilor organizaţiei de profil.
Potrivit sursei citate, în Capitală, emisiile de PM2,5, rezultate din traficul auto, au depăşit de nenumărate ori limitele impuse prin lege, uneori valorile fiind chiar şi cu 200% în afara normelor legale.
Totodată, indicele PM10 a prezentat depăşiri ale valorilor de poluare în zone intens circulate, cum ar fi Mihai Bravu – Dristor şi Giuleşti-Sârbi.
„Cetăţenii din două comunităţi bucureştene au fost implicaţi activ în campanii de monitorizare, evidenţiind probleme legate de poluarea interioară în şcoli, impactul încălzirii rezidenţiale şi poluarea pe traseele şcolare, în cadrul proiectului „Cetăţeni pentru aer curat”. Datele obţinute confirmă o legătură clară între creşterea poluării şi temperaturile scăzute, traficul intens şi insuficienţa ventilaţiei în sălile de clasă. Elevii din şcoli sunt expuşi la niveluri ridicate de dioxid de carbon – CO2, depăşind frecvent pragul de 1.000 ppm şi ajungând chiar la 3.500 ppm, ceea ce afectează concentrarea şi sănătatea generală. În zilele cu trafic intens, nivelurile de PM10 şi PM2,5 depăşesc frecvent limitele pe traseele elevilor către şcoală, inclusiv în transportul în comun, expunându-i la riscuri respiratorii. Studiul de trafic din zona Griviţei – Domenii a arătat că traficul intens, lipsa trecerilor de pietoni bine amplasate şi viteza excesivă contribuie la poluarea aerului şi reduc siguranţa pietonilor„, se menţionează în raportul de specialitate.
Conform directorului executiv al Ecopolis, Oana Neneciu, pentru întocmirea raportului privind poluarea din Bucureşti, în 2024, s-a colaborat cu 30 de voluntari, cetăţeni din comunităţile Domenii Griviţa şi Giuleşti Sârbi.
Ce înseamnă PM2.5 și PM10?
- PM10 (particulate matter ≤ 10 micrometri) – particule fine inhalabile, care includ praf, polen și alte particule grosiere.
- PM2.5 (particulate matter ≤ 2.5 micrometri) – particule ultra-fine, mai periculoase, deoarece pot pătrunde adânc în plămâni și chiar în fluxul sanguin.
Care sunt valorile limită recomandate?
Conform Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) și normelor UE:
- PM10:
- 50 µg/m³ – limită zilnică (nu trebuie depășită mai mult de 35 de ori/an)
- 40 µg/m³ – media anuală
- PM2.5:
- 25 µg/m³ – media anuală (conform UE)
- 5 µg/m³ – recomandarea OMS
Cum afectează sănătatea?
- PM10 poate cauza iritații la nivelul ochilor, nasului și gâtului.
- PM2.5 este mai periculos, contribuind la boli respiratorii, cardiovasculare și chiar cancer pulmonar.
Cum contribuie traficul auto la PM2.5?
- Gaze de eșapament – Arderea combustibililor (benzină, motorină) generează particule ultrafine.
- Uzura frânelor și a anvelopelor – Mici particule de cauciuc și praf metalic sunt eliberate în aer.
- Resuspensia prafului – Mașinile ridică în aer particulele de praf deja depuse pe drum.
Alte surse de PM2.5
- Industria și centralele pe cărbune
- Arderea lemnului și a deșeurilor
- Agricultura și praful saharian (în unele perioade)
În orașe, traficul auto este o sursă principală de PM2.5, în special în zonele aglomerate și în timpul orelor de vârf.
sursa: TVR
20.03.2025