11 februarie este Ziua Europeană a Numărului unic de urgenţă 112, număr gratuit si valabil în toate ţările UE. Acest număr este rezervat doar apelurilor ce necesită intervenţia IMEDIATĂ a serviciilor de urgenţă (Ambulanţă, Pompieri, Poliţie şi Jandarmerie).
Peste 100 de sedii ale unor instituții publice și companii private din România vor fi iluminate, marți, în roșu, cu ocazia Zilei Europene a Numărului de Urgență 112.
‘Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a invitat și în acest an instituțiile publice și organizațiile private din România să se alăture campaniei de conștientizare a apelării responsabile a numărului de urgență 112. Astfel, marți, cu ocazia Zilei Europene a Numărului de Urgență 112, peste 100 de sedii ale autorităților publice, instituții financiare și de cultură, obiective turistice și clădiri ale unor companii private din București și din 30 de județe din țară vor fi iluminate în roșu, simbolizând importanța și necesitatea utilizării corecte a acestui serviciu vital dedicat cetățenilor’, potrivit unui comunicat al STS.
Mobilitatea din ce în ce mai crescută a cetăţenilor europeni a demonstrat cât de importantă este standardizarea, la nivel european, a numărului de urgenţă 112. Astfel, în 1991, statele membre UE au decis introducerea acestui număr valabil pe tot teritoriul european, sub sloganul „O Europă – un singur număr!”
Numărul 112 are prioritate în reţelele de telefonie fixă şi mobilă şi în ţări din afara UE, precum Andora, Croaţia, Elveţia, Insulele Feroe, Islanda, Liechtenstein, Monaco, Muntenegru, Norvegia, San Marino, Turcia, Vatican, în anumite ţări operând în mai multe limbi.
Apelarea acestuia este posibilă şi în cazul în care telefonul are bateria descărcată sau tastatura este blocată.
Sărbătorirea Zilei Europene 112 este un pas important în promovarea 112, ocazie cu care, în majoritatea țărilor europene au loc sesiuni de informare și prezentări despre 112 în școli, Ziua Uşilor Deschise și vizite în centrele de urgență 112.
112, de 20 de ani în România
În România, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) a fost desemnat să implementeze şi să opereze Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 (SNUAU).
Primele teste ale soluţiilor tehnice au avut loc pe 1 Decembrie 2003, la 15 mai 2004 Sistemul Pilot 112 Bucureşti a intrat in teste, iar darea în exploatare a Sistemului 112 pe Bucureşti a început cu data de 15 iunie 2004.
După implementarea acestui număr, următoarea prioritate a autorităţilor a fost şi rămâne popularizarea lui, educarea oamenilor şi dezvoltarea sistemului.
În urma sondajelor, s-a constata că sunt puţini cei care ştiu de existenţa numărului de urgenţă 112 şi au început campaniile de informare şi educare, prin spoturi radio-tv, campanii, workshop-uri şi filme demonstrative, care prezintă principalele manevre de prim ajutor, explicate şi ilustrate de medici specialişti din cadrul SMURD, dar şi consecinţele apelării abuzive a numărului 112.
Orice apel abuziv poate să ucidă o persoană. Asigura-te că ai o urgenţă, apoi apelează 112!
Amenda pentru apelarea falsă sau abuzivă a numărului unic de urgenţă 112 este cuprinsă între 500 şi 1.000 de lei.
În acelaşi scop, de popularizare şi informare, România a fost a doua ţară, după Franţa, care şi-a desemnat Ambasadorul 112. Cântăreaţa şi actriţa Monica Anghel a fost persoana aleasă să promoveze 112, să adune fonduri destinate Fundaţiei 112 şi va susţină misiunea acesteia pentru a asigura calitatea serviciului.
În anul 2024, numărul apelurilor non-urgente a scăzut cu aproape un milion, comparativ cu anii anteriori. Operatorii STS din cadrul Serviciului de urgență 112 au preluat 9.763.443 de apeluri, dintre care 60,45% au reprezentat urgențe. Diferența de 39,55% au fost apeluri care nu au necesitat intervenția agențiilor: Ambulanță, Poliție, ISU-SMURD, Jandarmerie sau Salvamont.
Această scădere semnificativă reflectă colaborarea eficientă a Serviciului de Telecomunicații Speciale, administratorul Sistemului național unic pentru apeluri de urgență, cu Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, operatorii mobili și producătorii de telefoane mobile și echipamente de comunicații mobile. În contextul evoluției și diversificării soluțiilor și serviciilor IT&C, cu impact inclusiv în domeniul comunicațiilor de urgență, aceste entități au susținut adoptarea unor măsuri ce îmbunătățesc funcționarea Serviciului 112.
A intrat în vigoare în România, pe 26 octombrie 2015.
Persoana cu dizabilităţi apelează numărul 112, este identificată automat de sistem, apoi primeşte un SMS în care este rugată să trimită un mesaj la 113 în care să explice ce s-a întâmplat şi la ce adresă solicită un echipaj de poliţie, pompieri sau ambulanţă.
STS precizează că, pentru a putea utiliza acest număr, este obligatorie înscrierea în baza de date a serviciului 112, potrivit informaţiilor ce vor fi publicate pe site-ul www.112.ro.
sursa: TVR
11.02.2025