România a picat și anul acesta testul prezenței la cele mai importante examene din viața unui adolescent. Zeci de mii de absolvenți de gimnaziu ori liceu nu au dat Evaluarea Națională și Bacalaureatul. Câteva mii de elevi nici măcar nu au ajuns în clasele terminale. Absența la examene este, printre altele, și o dovadă clară a abandonului școlar: un fenomen tot mai greu de stăpânit în România.
În 2019, peste 150 de mii de absolvenți de gimnaziu intrau în clasa a IX-a, potrivit Raportului de admitere din acel an. Majoritatea au ales licee teoretice, dar alţii au dat admitere la specializări vocaționale, licee militare ori profesionale. Nu toți au ajuns însă până în ultimul an de studiu: peste 17 mii de elevi nu s-au mai regăsit în clase la începutul anului şcolar care tocmai s-a încheiat.
Aproape 37 de mii de elevi care existau în clasa a IX-a nu sunt acum pe listele de Bacalaureat. Iar aproape 3 mii de candidaţi au lipsit de la prima probă a examenului maturității.
Sunt absențe semnificative și la Evaluarea Națională. Peste 15 mii de elevi de gimnaziu nu s-au înscris pentru testarea finală, iar 7.500 dintre cei care au anunțat că vor să dea examenul nu s-au mai prezentat. Adică, în total 14% dintre elevii care toamna trecută figurau în clasa a VIII-a.
Procentul pune România pe harta unei noi categorii de risc: cea a țărilor în care învățământul este discontinuu. Iar ultimii 3 ani au fost plini de provocări.
În plus, România continuă să fie o țară a șanselor inegale la educație de calitate: date oficiale arată că 2 din 5 copii de la noi sunt expuși riscului de sărăcie și excluziune socială, conform Salvaţi Copiii.
sursa: TVR
27.06.2023